Türkiye'de Ev Satın Almak İsteyen Yabancı Uyruklu Vatandaşların Bilmesi Gerekenler

2644 sayılı Tapu Kanunu'nun 35. maddesi gereği, yabancılar yasal sınırlamalara uymak kaydıyla Türkiye'de konut satın
alabilirler. Yabancıların mülk satın almak için Türkiye'de oturma iznine ihtiyaçları yoktur. İlgili kanunun 35.
maddesinde yabancıların konut satın almasına ilişkin kısıtlamalar aşağıdaki ifadelerle belirtilmiştir:
"Yasal sınırlamalara uyulmak kaydıyla, uluslararası ikili ilişkilerin ve ülke menfaatlerinin gerektirdiği
durumlarda, Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen ülkelerin vatandaşı olan yabancı uyruklular, taşınmaz mal ve sınırlı
ayni hak edinebilirler. Yabancı gayrimenkul sahipleri tarafından edinilen bağımsız ve sürekli nitelikteki
taşınmazların ve sınırlı ayni hakların toplam tutarı, özel mülkiyete tabi ilçe alanının yüzde onunu ve ülke
genelinde kişi başına 30 hektarı geçemez.”
Türkiye'de ev satın almak isteyen yabancı uyruklu kişilerin satın alma işlemi öncesinde bilmesi gerekenler:
- Ev satın almak isteyen yabancı uyruklu vatandaşlar, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (Dışişleri Daire
Başkanlığı), Tapu Müdürlükleri veya Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilik/Konsoloslukları ile iletişime geçmelidir.
- Satın alınacak olan konutun askeri güvenlik bölgesi sınırları içinde olmasına dikkat etmelisiniz. Bu bilgiyi
Tapu Müdürlüğündeki yetkili merciye sorarak edinebilirsiniz. Mülk güvenlik bölgesi sınırları içinde ise
yabancılara konut satışı yapılamaz. - Yabancıların Türkiye'de gayrimenkul satın almalarına ilişkin kısıtlamalar öğrenildikten sonra satış işlemi
tamamlanabilir.
Yabancı uyruklu vatandaşların ev alırken izlemesi gereken prosedürler nelerdir?
Türkiye'de ev satın almak isteyen yabancıların tapu devri için öncelikle randevu almaları gerekmektedir. Tapu ve
Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu ve Kadastro Müdürlüğü randevu sistemi üzerinden online randevu alınabilmektedir. Yurt
içinden 181, yurt dışından +90 312 593 99 00 aranarak randevu alınabilir.
Yabancı uyruklu vatandaşların gayrimenkul satın alabilmesi için gerekli belgeler şunlardır:
- Mülkiyet Belgesi
- Nüfus cüzdanı veya pasaport (Gerekirse bu belgelerin tercümesi talep edilebilir.)
- Belediye tarafından verilen emlak piyasası sertifikası
- Zorunlu deprem sigortası (DASK) için sigorta poliçesi
- Gayrimenkul değerleme raporu
- Gayrimenkul değerleme raporu alınması da esastır. Gayrimenkul ekspertiz raporu düzenlendiği tarihten itibaren 3
ay geçerlidir. Gayrimenkulün satın alma anındaki değerini gösteren ekspertiz raporunun ayrıca Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğü TAKBİS online sistemine de kaydedilmesi gerekmektedir. - Vekâletname işlenecekse yurt dışında düzenlenmiş vekâletnamenin aslı ve tasdikli sureti istenmektedir.
- Taraflardan birinin Türkçe konuşamaması durumunda yeminli tercüman ile işlemlerin yapılması zorunludur.
Yabancı uyruklular ev alırken nelere dikkat etmelidir?
Türkiye'de mülk satın almak isteyen yabancı uyruklu kişilerin aşağıdaki noktalara dikkat etmesi gerekmektedir:
- Alınacak evin ipotek, haciz gibi satılmasını engelleyen bir durumunun olup olmadığı öğrenilmelidir. Bu bilgiler
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'nden temin edilebilir. - Güvenilir bir aracı kurum ile anlaşma yapmalısınız.
- Bir taşınmazın satışına ilişkin taraflar arasında uyuşmazlık çıkması halinde Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde
dava açılmalıdır. - Satış işlemi için noter huzurunda ön alım sözleşmesi yapılması yeterli değildir. Resmi işlemler tapu
dairelerinde yapılmalıdır. - Daire alırken ödenmesi gereken tapu harcı, alıcı ve mal sahibi tarafından ödenmelidir.